Przypominamy, że tego typu oszustwa są możliwe dzięki technice zwanej spoofingiem. Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu. Kontaktują się i informują, że właśnie padłeś ofiarą oszustwa i ktoś włamał się na Twój rachunek. Rozmowa głównie dotyczy zablokowania wykonanego przelewu lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem ofiary. Zdarza się również, że oszuści nakłaniają ofiarę do przelania środków na „zapasowy i bezpieczny” rachunek bankowy, ponieważ środki zgromadzone na jego rachunku nie są już bezpieczne.
Pamiętaj:
• Nigdy nie podawaj osobie trzeciej loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty)
• Nigdy nie podawaj kodów do bankowości internetowej oraz kodów 3D Secure wykorzystywanych do autoryzacji transakcji kartowych w Internecie
• Zawsze czytaj treść SMS-ów, które przychodzą na Twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej
• Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania, by poprawić dostępność usług bankowych
• Nie działaj pod presją czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje
• Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się samodzielnie z Oddziałem Banku
Bądź ostrożny! A jeśli podałeś poufne dane, skontaktuj się z Bankiem.