• Aktualności
  • Ostrzegamy przed wyłudzeniami za pomocą SMS-ów!

Ostrzegamy przed wyłudzeniami za pomocą SMS-ów!

20-12-2021

Przed Świętami wielu Polaków robi zakupy w sklepach internetowych i korzysta z usług kurierów. Tę sytuację próbują wykorzystać oszuści - w ostatnich dniach przedświątecznych pojawia się coraz więcej fałszywych SMS-ów związanych z dostawami paczek. Możemy otrzymać różne warianty SMS-ów, np. że nie można było dostarczyć przesyłki, trzeba zmienić preferencje dostawy lub dopłacić drobną kwotę. Fałszywe SMS-y zazwyczaj zawierają link. Jego kliknięcie czy dotknięcie spowoduje przekierowanie ofiary na jedną z fałszywych stron przygotowywanych przez cyberprzestępców. To w tym miejscu będą próbować wykraść dane lub oszczędności zgromadzone na koncie bankowym. Poniżej przykładowe wiadomości wysyłane przez oszustów.

Apelujemy, by pod żadnym pozorem nie klikać linków niewiadomego pochodzenia, otrzymywanych zarówno w SMS-ach, jak i mailach.

Kliknięcie na link może spowodować zainstalowanie w naszym telefonie lub komputerze aplikacji, co może skutkować utratą pieniędzy z konta bankowego. Jeśli doszło do zainstalowania aplikacji, należy jak najszybciej zgłosić się do fachowców i usunąć szkodliwe oprogramowanie. Jeśli odkryjemy nieuprawnione operacje, należy skontaktować się z bankiem i powiadomić policję. Właściciel zainfekowanego telefonu powinien utworzyć kopię danych z telefonu i przywrócić ustawienia fabryczne. Konieczna będzie też zmiana haseł do wszystkich kont, które były używane na telefonie.

 

Policja podaje zasady, jakich należy się trzymać, aby być bezpiecznym w internecie:

  • Weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
  • Czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  • Przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  • Obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
  • Wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona, lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • Nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
  • Uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
  • Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • Nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
  • Jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
  • Czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl - BCC ZBP.

ostrzegamy

Znajdziesz nas też tutaj